Het belang van coachende vaardigheden

← terug naar 'opleiding'

Waarom coachingsvaardigheden een gamechanger zijn voor managers

(Vertaling van een artikel gepubliceerd door de Academy of Executive Coaching)

Volgens Studies zoals de Future of Work Annual Global Study van OI Global Partners van 2020 is één van de grootste problemen waar organisaties mee worstelen, dat managers niet beschikken over coachingsvaardigheden.

De oude managementstijl is niet meer opgewassen tegen de manier waarop mensen tegenwoordig naar jobs en carrières kijken. De meeste mensen zijn niet langer bereid om de rest van hun leven onder een autocratische manager te werken en veranderen sneller van job wanneer ze voelen dat hun eigen inbreng niet gewaardeerd of erkend wordt.

Oude managementstijlen zijn stilaan achterhaald omdat bedrijven beseffen dat ze leiders nodig hebben die zijn uitgerust met coachingsvaardigheden om hen naar een hoger niveau te tillen. Maar dit tekort, gecombineerd met het uitblijven van effectieve loopbaangesprekken, vormt een belemmering voor de personeelsagenda van veel organisaties.

Old-school leiderschap is achterhaald

Werknemers verlaten managers, geen bedrijven. Autocratisch leiderschap heeft zijn beste tijd gehad en wordt vervangen door investeringen in het ontwikkelen en versterken van medewerkers. Het volstaat voor managers niet langer om gewoon te managen.

Het personeelsbestand verandert ook, en managers moeten meer in hun mars hebben dan alleen strategisch plannen, probleemoplossende vaardigheden en kunnen delegeren. Om aan de top te blijven, moeten ze evolueren en coachende vaardigheden toevoegen aan hun lijst met vaardigheden op het gebied van people management.

Geweldige managers bouwen geweldige bedrijven op

Goed geleide organisaties komen niet per toeval voorop. Ze huren goede managers in die niet alleen het bedrijf effectief kunnen leiden, maar die ook het beste uit hun mensen kunnen halen.

Je hoeft niet ver te zoeken om te ontdekken dat een coachingsaanpak veel oplevert, zoals we zien in het overzicht van enkele van de bedrijven die de 'Sunday Times 100 Best Companies to Work For'-lijst van 2019 hebben gehaald.

Positieve werkculturen zijn gebaseerd op medewerkers die worden gecoacht, niet gemanaged. Coaching werkt en loont enorm, op gebied van meer tevredenheid en betere prestaties. Er valt ook een gezondere omzet te behalen door ook de productiviteit te verhogen.

Wat maakt een geweldige manager?

Beroemd is dat Google in 2008 een interne beoordeling uitvoerde met de naam Project Oxygen om vast te stellen wat een geweldige manager bij Google is. De techgigant wilde graag bepalen wat de belangrijkste kwaliteiten waren die deze managers bezaten, zodat ze konden worden opgenomen in de ontwikkelingsprogramma's voor managers.

Een goede coach zijn, kwam als beste uit de bus.

Google is doorgegaan met het beoordelen en verfijnen van de bevindingen van het project en tien jaar later staan ​​coachingsvaardigheden nog steeds bovenaan de lijst met gedragingen. Méér nog: de meerderheid van de andere negen kenmerken, zoals het team versterken / niet micromanaging, een inclusieve omgeving creëren, resultaatgericht zijn, goede communicatieve vaardigheden hebben, loopbaanontwikkeling ondersteunen, een duidelijke visie hebben en kunnen samenwerken, worden allemaal ondersteund door een coachende aanpak.

Wat zijn goede coachingsvaardigheden?

Kortom, coachingsvaardigheden hebben alles te maken met het helpen van anderen bij het leren, groeien en het maximaliseren van hun potentieel. Om dit te bereiken, moeten managers hun vaardigheden ontwikkelen op het gebied van luisteren, vragen stellen, empathie, zelfbewustzijn, het opbouwen van relaties, het geven van constructieve feedback en vertrouwen hebben in het vermogen van hun collega's en directe medewerkers.

Waarom managers coachingsvaardigheden nodig hebben

Coachingsvaardigheden zijn misschien gewild, maar er is ook een tekort.

Goede managers staan ​​centraal in hoe een bedrijf uiteindelijk zal presteren. Degenen die gewapend zijn met coachingsvaardigheden zijn meer dan ooit cruciaal als het erom gaat organisaties in staat te stellen een positieve bedrijfscultuur te ontwikkelen, de algehele prestaties te verbeteren en de harten en geesten van hun werknemers te winnen.

Om succes te realiseren, moeten sterke managers aanwezig zijn om medewerkers te inspireren en te leiden. Effectief management is cruciaal voor het fundamentele succes van elke organisatie en wanneer werknemers in staat worden gesteld om op het hoogtepunt van hun spel te presteren, wint het bedrijf automatisch.